Hameleonu rotaļas

      Pirmā publiskā, iepazīsinošā aktivitāte projektam Hameleonu rotaļas noika 25. Maijā, starptautiskajā MS dienā. Informācija tika ievietota LMSA mājaslapā. Dienas centrā Ābeļzieds, bija pulcējušies  LMSA dalībnieki un reģionālo nodaļu vadītāji. Pēc svinīgās daļas un pusdienām, sanākušie biedri tika iepazīstināti ar projekta būtību un aicināti izmēģināt elektroskūteri, savienojot to ar invalīdu ratiņiem, kas tiešām  veiksmīgi izdevās, pateicoties ratiņu modeļa un elektroskūtera savstarpējai atbilstībai. Pasākuma dalībnieki tika aicināti sekot un piedalīties turpmākajās projekta aktivitātēs un informēt citus iespējamos interesentus

      Projekta Hameleonu rotaļas nākamā aktivitāte notika tirdzniecības centra Sky & more auto stāvlaukumā un iekštelpās. Par semināru informācija tika izvietota LMSA, Apeirons mājaslapās, tika publicēta preses relīze, pasākuma dienā LR1 telefonintervija rīta ziņās ar projekta vadītāju, daudzi tika aicināti telefoniski. Tika izgatavots semināra logo un uzlīmes, kas tiek izmantoti visa projekta laikā. Seminārā piedalījās LMSA biedri, Apeirons biedri. Mežaparka attīstības biedrības pārstāvji un sia Hopp. Semināra pirmā daļa notika tirdzniecības centra stāvlaukumā, kas tika norobežots Hameleonu rotaļu vajadzībām. Dalībnieku vērtējumam tika izstādīti dažādi braucamrīki, piemēroti cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

  •  elektroskūteris ar sēdekli
  •  elektroskūteris ar blakusvāģi AD racing team
  •  trīsriteņu invalīdu rati ar rokas vadību
  •  elektriskais četrriteņu rūpnieciski ražotais skūteris no RTU robotikas kluba
  •  Hopp ražotais trīsritenis
  •  Hopp ražotais 5tais ritenis ratiņkrēslam
  •  kronšteins, ar kuru jāapvieno ratiņkrēsls ar divriteni, autors Gaits Burvis

Pasākumu vadīja aktieris Gundars Āboliņš, par apskaņošanu rūpējās sia Eiropas skaņa, par invalīdu transportu un braucamrīku piegādi LMSA busiņš un Svētā Jāņa palīdzības dienests, kas nodrošināja arī ārsta uzraudzību izmēģinājuma braucienos publiskā pasākumā.

Semināra otrā daļa notika iekštelpās, to vadīja Guntis Kuļikovskis no RTU  robotikas kluba. Tika runāts par izmēģinātajiem braucamrīkiem, apspriestas to tālākas pilnveidošanas iespējas, iegūta informācija par dažādiem elektromotoru, akumulatoru un vadības bloku veidiem.

Savu viedokli par semināru  dalībnieki izteica anketās, atbildot uz jautājumiem

     Trešais projekta pasākums, jeb seminārs notika Rīgas zooloģiskajā dārzā augustā, septembrī līdz pus oktobrim. No semināram paredzētajiem līdzekļiem tika iegādāti 100 ielūgumi, katrs trim personām, īrētas telpas transportlīdzekļu glabāšanai un nolīgta zoodārza darbiniece kā lektors, elektroskūtera vadītājs, kontaktpersona dažādiem gadījumiem, tika rezervēta bezmaksas autostāvvieta zoodārza teritorijā, pie zoodārza ieejām izvietota informācija, ka bez maksas, zoo apmeklējumiem, dabūjami palīglīdzekļi cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

     Ceturtais projekta pasākums notika 17. Septembrī kā divu RD finansētu projektu kopīgs pasākums, Mežaparka attīstības biedrības rīkotajos Stokholmas ielas svētkos. Mūsu projekts tika uzaicinās jau 28.jūnija Hameleonu rotaļu pasākumā, kur viesojās arī Mežaparka attīstības biedrības pārstāvji. Hameleonu rotaļas svētkos piedalījās ar trim projekta laikā veidotiem braucamrīkiem

a)    Elektroskūteris ar blakusvāģi AD racing team

b)    Trīsrieņu rati, aprīkoti ar elektrodzinēju AD racing team un RTU robotikas klubs

c)    No LMSA humanitārās palīdzības krājumiem restaurēti un jauniem akumulatoriem aprīkoti retro, invalīdu ielas elektrorati

     Projekts Hameleonu rotaļas piedalījās RD rīkotajā Eiropas mobilitātes nedēļas pasākumā „Visi uz ripuļiem”, veicot kopīgu braucienu no Rātslaukuma uz Doma laukumu

     28. oktobrī notika projekta Hameleonu rotaļas noslēguma pasākums, par tā norises vietu tika izraudzīta Latvijas televīzija. Pasākuma dalībniekiem bija iespēja atkal redzēties, tikties mājīgā atmosfērā LTV semināru telpā, aplūkot un izmēģināt jaunus braucamrīkus, konsultēties ar ergoterapeitiem dažādos sadzīves jautājumos un uzklausīt viņu vērtējumu par jaunizveidotajiem braucamrīkiem. Atzinīgi tika novērtēta jaunizveidotā velosipēda piekabe – platforma kas tapa izstrādāta projekta sadaļas – braucam kopā ietvaros. Ar piekabi var pārvietot parastā ratiņkrēslā sēdošu pasažieri. Par cik demonstrācija notika LTV gaitenī, tad piekabe tika pievienota elektroskūterim. Ergoterapeiti atzinīgi novērtēja arī ar elektromotoru aprīkoto trīsriteni, kas, neskatoties uz lielajiem izmēriem, tika lietots arī telpās Ar lielu aizrautību un interesi semināra dalībnieki izmantoja iespēju piedalīties ekskursijā, ko vadīja televīzijas muzeja darbiniece Dagnija Keturka. Ekskursijas dalībnieki staigāja un brauca pa LTV studijām, TV muzeju un dažādām citām telpām, bija iespēja vērot Rīgas panorāmu no augšējā stāva, bet apakšējā stāvā visi varēja ieturēt pusdienu maltīti un apspriest redzēto.

Novembrī semināru dalībniekiem pa pastu  tiek aizsūtītas vēstules ar fotogrāfijām un labiem vārdiem.

 Rezultāts:

MS slimniekiem un citiem cilvēkiem ar kustību traucējumiem iespēja satikties, izmēģināt jaunas iespējas ērtākai kustībai ārpus mājām. Radīti jauni pārvietošanās līdzekļi tos izgudrojot, nevis kopējot. Saliekamā platforma ratiņu uzbraukšanai radījusi iespēju apvienot pārvietošanās līdzekļus telpām un ielai, tādējādi paplašinot vides pieejamības robežas. Projekta otrs virziens, ratiņkrēsla pievienošana velosipēda priekšējai daļai ar kronšteina palīdzību, pēc projekta vadītāja viedokļa, netika tālāk attīstīta, jo bez kronšteina drošai un stabilai braukšanai vēl būtu izgatavojams īpašs divritenis, kas nedod iespējas pievienot ratiņus katram divritenim un atrašanās divriteņa priekšpusē, bez papildus drošības līdzekļiem prasītu no pasažiera lielu uzdrīkstēšanos. tā vietā tiek projektēta piekabe, kas parādītu ratiņu uzbraucamās platformas iespējas, ko varētu pēc vajadzības pievienot dažādiem velosipēdiem, tādējādi paplašinot un vienkāršojot izmantošanas iespējas. Vēl ir pārveidots par elektroratiem un pilnveidojams invalīdu trīsriteņu braucamrīks kas riteņu un riepu platuma dēļ ir piemērots braukšanai apgrūtinātos ceļa apstākļos, restaurēti invalīdu elektriskie ielas rati, kas ar gaismas un skaņu signāliem pat atbilst ielu satiksmes līdzeklim ,no vairākiem nepilnīgiem modeļiem, salaboti un nodoti zooloģiskā dārza rīcībā divi ratiņkrēsli .

Labs sasniegums zooloģiskā dārza akcijā no integrācijas viedokļa bija tas, ka cilvēks, kas ikdienā lūdz palīdzību, šoreiz, ar saņemto ielūgumu, varēja bez maksas uzaicināt divus draugus apmeklēt zooloģisko dārzu, tādejādi kādu iepriecinot, ja līdzbraucēji bija vairāk, tad tiem ieejas biļetes pienācās par puscenu. Tā bija iespēja nevis noteiktā, bet brīvi izvēlētā laikā vairāku mēnešu garumā atrast iespēju izmēģināt braucamrīkus un savas iespējas nepierastā un interesantā vidē. Priecēja arī viesi no tālākiem novadiem kā Cēsis, Alūksne, Balvi, Skrunda, Jelgava kuri tālo ceļu mēroja grupās un izmantojot ekskursijai atvēlēto dienu apmeklēja arī citas pilsētas vietas. Par cik ielūgumi derīgi līdz 31. Decembrim Rīgu apmeklēs vēl vairākas grupas. Vairāki ielūgumi noslēguma pasākumā tika nodoti Vaivaru rehabilitācijas centram, kas izmantos iespēju vairāk kā 30 pacientiem apmeklēt zooloģisko dārzu.

Projekta ietvaros ir izveidoti trīs publiski pasākumi un ņemta dalība vēl divos, radīti vairāk kā divi dažādi braucamrīki, ko nākamajā sezonā varēs izmantot cilvēki ar kustību traucējumiem

Daudzi MS slimnieki cenšas pārvietoties paša spēkiem, izmantojot iespējas atpūsties sēžot, taču jūtas drošāki, kad zin, ka jebkurā brīdī varēs dabūt ratiņkrēslu ceļa turpināšanai, tādejādi būtu labi, ka tādas iespējas būtu pieejamas arī citās sabiedriskās vietās, tas iedrošinātu cilvēkus ar kustību traucējumiem tās apmeklēt. Jau tagad ir MS slimnieki, kuri izmēģinājuši elektrotransporta priekšrocības, ir izlēmuši paši ko tamlīdzīgu iegādāties, daži to jau ir pat izdarījuši, tas prasa diezgan ievērojamus līdzekļus, tāpēc būtu jauki, ja ko tādu ietvertu valsts subsidētu palīglīdzekļu klāstā. Liela nozīme ir vides pieejamības uzlabošanā un popularizēšanā.

Pašreiz, ziemas sezonā, jādomā jau par nākamo pavasari un vasaru, turpinot sadarbību ar projektā iesaistītajiem AD racing team, robotikas klubu un apvienību Apeirons. Tiks apzinātas vietas, kas cilvēkiem ar kustību traucējumiem, liktos interesantas, bet grūtāk sasniedzamas. Tādas varētu būt piemēram Brīvdabas muzejs, botāniskais dārzs, motormuzejs, optimāli būtu rast iespēju apmeklēt šīs vietas brīvi izvēlētā laikā, kaut vai neprognozējamā veselības un laika apstākļu dēļ. Iespējams, varētu radīt iespēju apmeklēt aizgājušo tuvinieku kapavietas Rīgas kapsētās, jo arī tur laika gaitā ir aizvien tālāki ceļi mērojami.

Katrā ziņā ir milzum daudz iespēju, tāpēc tagad ir laiks apsvērt, kā pēc iespējas vairāk cilvēkiem palīdzēt saņemties darīt sen atliktas lietas.

                                                                                              Projekta vadītājs Māris Āboliņš

Projekta bildes- skatīt šeit